Sweetness
THE SWEETNESS
Welcome. It's pink and black. So ? Haha. This are the your path; Dashboard | +Follow
kisah kehidupan seowg remaja wanita
sedang asyik termenong , terkejot aku disergah mak . . "menong kan ape tuh nak.?" kate mak kpd ku . . sambel itu mak menggeletek pinggang aku . . kami bergelak ketawa dgn riang nye . . aku dgn senyuman sinis menjawab "tiade ape la mak . . mak da makan.?" . . "suda nak. . mak da makan dah. da la tuh, jgn menong lagi . . mari masok , da lewat malam dah . . pegi la tido. ." kami pon masok ke dalam rumah dan aku tolong kunci kan pintu . . lalu teros ke bilik tidur . .

keesokannye. ,
aku tersedar kerna tedengar mak terbatuk-batuk dgn kuat . melihatkan jam menunjukkan pukul 4.47pagi . . teros aku meluru ke bilik mak . "mak . , mak tak ape ape ke . ? nape nih mak.? aku tengok mak , die seperti tak bertenaga . . "mak tak ape ape nak . . pegi lah sambong tido ye . ." aku risau akan nye . . lalu aku balek semule ke bilik ku . . malas berfikir yg bukan bukan , aku tidurkan semule diri aku . . jam 6 , aku bangun lalu mandi dan menunaikan solat subuh . . sesudah aku menunaikan nye , aku mengetok pintu bilik emak . . "mak , da bangun ke.? skang da masok waktu . . mak , mak . ." namun tiade respond . . hati ku ber-monolog "alahh , agaknye mak da solat n tido semule kot . mak bukan sehat sgt td . . bia lah mak rehat ."  aku pon teros ke dapo , seperti biase lah mahu buatkan sarapan utk kami berdua . . aku membuka peti ais namun . . . , kosongg . ya Tuhann , ape kami nk makan . . sume makanan da abes . . lalu ku ke dapo gas , melihatkan laok di dlm periok . . tp laok itu suda pon basi . . akhernye , aku hanye buatkan aer milo panas dan letak kan nye di atas meja . . aku menuju ke ruang tamu dan dudok di kerusi . . mate rase ngantok , aku terlelap . . tak lame kemudian , aku tersedar . aku lihat jam di dinding suda pon menunjukkan pukul 11.38pg . . ya Tuhann , camne la aku bole tak seda nih . aku pon arah ke dapo . sbelom tuh cube mengetok bilik mak . . fikiranku menganggap mungkin mak suda pegi ke sawah agknye . aku pon teros ke dapo dan ambilkan cawan . kemudian , aku tuangkan aer milo yg dibuat pagi td . . sdg aku menuang , aku pelik . . air teko penoh dan tak bersentoh . . mak tak minom aer ke td pagi . hmm. selepas itu , aku pon mule mengemas rumah dan membasuh baju . . haihh. penatnye . . selepas mengemas dan menjemur baju , aku dudok bawah pokok didepan rumah . . tak lame kemudian . awan kelihatan mendung . . dgn pantas aku angkat kaen jemuran dan masok ke dlm rumah . . lebat betol hujan kali nih . aty risau memikirkan mak . . mak belom pulang lagi . hamper senja pon, mak tak kelihatan jugee di depan rumah . . akhernye , aku buat keputusan mahu cari mak . aku salen pakaian . . aku ke bilik mak mahu ambil lampu , sudahnye aku masok ke bilik mak , aku lihat mak terpaku di atas katil . . ya Allahhhh . , makkkkkkk . . . . . . T_T

7 hari kemudian. ,
aku termenong , termenong dan teros termenong . . itu lah tabiat ku skang . . termenong mengenang nasb sendiri . . pacek Salleh meminta aku tinggal bersama Pak Lan dan isterinye Mak Senah . . hati maseh lagi sedeh terkenang kan arwah mak yg sebenarnye bukan lah emak kandung aku . . aku adalah cucu nye . . terkejut + terperanjat bile diceritakan hal yg sbenar oleh pacek Salleh kpd ku . . . Pak Lan dan isterinye yg selame ini sgt membenci aku rupenye adalah ibubapa kandung ku . . ya Allahhh . . . . T_T keesokannye , aku akur dgn Pak salleh bahawa aku akan tinggal dgn mereka yg merupakan ibubapa kandung ku . . sesudah nye aku sampai di rumah br , br lah aku tahu rupenye aku ade adek dan abang long . . beberape hari berlalu , kehidupan kini tidak lah sebaek mane . kerna aku salu dimarahi ibu . . aku seperti kuli dirumah nih . . naseb lah adek Tasya paham keadaan aku . . die sgt baek dgn aku . . die akan menduduki STPM pd hujung tahun nih . . abang long pulak jarang ambil berat psl keluarga tp die agak baek jugee . . sebenci nye ayah pd aku , tp ade jelas nye die sayang aku . . tak seperti ibu yg mmg banar lah membenci aku . .

semenjak aku tinggal di tempat br nih , aku suda ade beberapa owg kawan br sperti Apish , Ecah , Hazwan , Lisa dan Hana . . mereka baek . aku akan keluar dgn mereka jika ibu ke bandar pd waktu petang . . hinggalah suatu hari ituu , Lisa memberitahu kpd ku bahawa Apish suda lame meminati ku , cume die takot utk melamar aku . . aku terkejut , aku hanye menganggap mereka sbg kawan aku dan tak lebih dr ituu . . apabila aku bertanyakan kpd Apish apakah benar die menyukai ku , die diam seribu bahas tanpe memberikan ape ape reaksi . . dan aku berteros terang kpd nye "saya tak pena anggap awak lebih dr seowg kawan , Apish . . ." dari kejadian itu , kami semua jarang bersama . . pd suatu mlm , sedang asyek aku membace novel di bilik . . abg long menghendap aku . die masok dan cuba meraba aku . aku tolaknye sehinggakan abang long tejatoh dan luka di tangan dan kaki . . aku menanges dan cube memberitahu bahawa die adalah abang kandung aku . . die teros mahon ampun kpd ku dan janji takan berbuat begituu lagi . . sikap ibu maseh tak berubah . membuat aku nih sperti kuli nye sendiri . . beberape hari kemudian , polis datang ke rumah da bertanyakan abang long . rupenye abang long ditangkap polis atas kesalahan merompak dan merogol . . astaghfirullahalazim. ! !

hari maken hari berlalu , adek memberitahu kpd ibu bahawa die akan menyertai perkhemahan . . ibu membenarkannye . . sampai masanye , adek pergi selama 5 hari . . selepas 5 hari , adek tak pulang pulang . kate ayah kpd ibu "awak layan kan sgt perangai anak awak tuh nape. tengok la, tah kemane die tak balek balek lagi. ." ibu pon menjawab "alahh abang nih pon, bia lah die nk pegi berkhemah tuh . dudok rumah nih tencen die bang . . die kan nk STPM . . bia lah die sejok kan kepala otak die tuh . . awak nih tah ape ape tahuu . ." aku pon risau jugee keadaan adek . ke mane lahi die pegi . kate 5 hari je perkhemahan tuh . . ini da masok 7 hari . . sudahnye . , dtg seowg lelaki dtg ke rumah . . die memohon kemaafan dgn ape yg telah berlaku . . aku , ayah dan ibu blurr . . ape dah jadi. ? ? kemudian , lelaki itu ceritakan hal sebenar . . ruipenye adek bukan menyertai perkhemahan . . sekolah belom mengadakan perkhemahan lagi dlm mase 3 bulan ini . . adek sebenarnye mengikut teman lelaki nye dan tinggal bersama . . ibu dgn perasaan yg sgt marah meminta lelaki tersebot menunjukkan tempat dimane tempat adek dgn teman lelaki nye ituu . . sampai nye di rumah lelaki ituu , ibu meradang tak tentu psl . . ibu kelihatan sgt marah pd anak kesayangan nye ituu . . sampai lah satu ayat tuh terngiang di teliga ku "aku benci kau . . kalo camnih perangai kau . susu aku tak hingin bg pd kau mase kecik dulu tahuu . . kau jgn sesekali tego aku lagi dah . sentoh aku pon jgn . . harammm. ! anak tak gune . ." adek menanges , kekesalan terserlah kelihatan diwajah nye . . ayah diam sajee . . laki tersebut berjanji pd ayah dan ibu bahawa die akan bertanggongjawab dan menjage adek sebaek-baek nye . . .

beberape minggu selepas ituu , ibu maseh lagi dgn mood nye yg marah itu . . ayah sepert biase lah , diam sajee . . tibe tibe aku teringatkan abang long . . ape lah kaba die agknye di dlm jail tuh . . sedang kami semua dudok di dapo , ibu berkata "anak tak gune betol Tasya tuh . . huh. aku menatang bagai minyak yg peno . . ini balasan die bg aku ye. . kalo aku mati sok luse , takan aku bg die jejak kt kubur aku . aku haramkan die . . " ayah mule bengang . . "suda suda la tuh , die bkn owg laen . . anak kite jugak . ." ayah teros ke ruang tamu . . . ibu diam tp hati nye sajee . . keesokannye , ibu mahu ke bank kate nye . aku mahu menemani nye tp aku dimarahi pulak . . ibu kate "tapayah teman aku . . aku bole pegi sendirik tahuu. kau dudok je rumah , kemas rumah . . tuh baju kt belakang tuh berlambak , kau butee.?" lalu aku berjalan ke ke arah dapo . . sunggoh aku terase tp apakan daya , die ibu kandung aku sendiri . . aku pendam kan sajee . . aku pon mule mengemas rumah dan mencuci pakaian dan kemudiannye menjemur . . . tak lame kemudian dtg seowg budak dgn cuap cuap nye berkate "kak kak . . . , jom jom . . Mak Senah kak . . jom . ." "heyy, nape nih.? nape dgn Mak Senah . ? nape dek.?" budak itu cube tenangkan diri nye dan memberitahu dgn perlahan-lahan "Mak Senah . . td die kemalangan . ." astaghfirullahalzim. . . . . ayah yg kebetulan nye br saje pulang dr tempat keje nye , dgn pantas aku berlari ke arahnye dan mengajak ayah pegi ke tempat ibu kemalangan . . ya Allahhhh . , ngeri nye rase . .

3 hari suda berlalu. ,
ibu selamat dikebumikan . . ketiadaan abang long dan adek ketika pengebumian ibu membuatkan aku dan ayah berase suram . . hanye tangisan peneman kami sepanjang mase . . . ya Allah , berikan lah kekuatan kpd kami utk mengaharungi segala suratan-Mu ya Allah . . pd mlm nye , adek dtg ke rumah bersama lelaki nye ituu . . mule mule die tanyakan ibu dimane . . aku dan ayah hanye senyap . . adek teros memegang tanganku . . "kak , ibu mane kak. ? adek rindu ibuu . . rindu sangat . . mane ibu kak . ?" ayah berdiam sajee dan memandang ke arah ku . . aku suda mule menanges tp aku cube utk senyum dan aku memberitahu nye "dekk , ibu tgh tengok kite kott . ." "haa.? tengok kite . ? ? kak, mane ibu . ?" cakap la. ." "ibu kau da meninggal Tasya. ." jawab ayah dgn pantas . . suasan teriam seketika . . . adek menanges teresak-esak . . die menyesal , belom sempat die mohon kemaafan pd ibu . . "suda la dek . . jgn nanges lagi . . bia lah ibu pegi dgn tenang."
suasane jd suram selepas ituu . . kesian aku tengok adek . . die seperti tak tentu arah kehidupan nye kini . .  die benar benar menyesal . "kak , adek nak melawat kubur ibu . . jom kak . akak bawak kan kami ke sana ye . . bole kan kak.?" erk. tp . . . "akak tak bole dek . . ibu pena cakap kalo lah die mati nnt , takan die bg adek jejak kt kubur die . die haramkan dekk . . ." T_T sobs sobs ya Allah kakkk , dosanye adek pd ibu . . buu , ampunkan adek bu . . adek sayangg ibu . ."

hari demi hari . . suda 5 tahun pon berlalu. . ayah suda meninggal dunia setahun yg lepas kerna saket yg sekian lame ditanggong nye . kini tinggal aku sowg . . lepas dari hari yg ibu meninggal , aku suda mule bekerja di keda buat kek di bandar . . kini , kedai tersebut telah menjadi milikku yg diberikan oleh tuan nye Mak Jah atas sbb sbb yg tertentu mmbuatkan aku terpaksa jugee terima kedai ini sbg milik aku sendiri . . selaen ituu , aku buka lagi satu kedai buat kek di Kuala Lumpur . . aku tinggal disana . . oh yah , abang long akan keluar penjara tak lame lagi , aku janji aku akan jemput nye nnt di depan penjara . . . aku tamau die kua dgn tiade sesiape menunggu kepulangan nye . . . selama aku jalani kehidupan aku sendirian dgn penoh perit ini , tp aku harungi nye dgn tabah . . suatu hari , dlm perjalanan ke tempat kerja , ade seowg yg melanggar bahu ku . . abes beg tangan aku jato . . die tolong mengangkat nye . dan . . . . , "Apish. . ? ?" die tersenyum. . tak sangke kami diketemukan semula . . kemudian , kami ke sebuah restoran dan berbual . . . mcm cerita kami bualkan . dr kaba hinggalah ke soal keluarga . . dan akhernye die menyakan kpd aku adakah aku kini telah mempunyai teman atau tidakk , , aku memberitahu nye aku kini keseorangan dan tiada sesiape disisi mahupon didunia , aku keseorangan . . . .

hari ini , abang long keluar penjara . tak saba aku mahu berjumpe dgn nye . . tiba tiba , ponn ponnn. !  oh yah , Apish da sampai . . aku pon dgn pantasnye bergegas turun ke bawah dan pergi ke arah kereta Apish . kami pon teros menuju ke penjara . . sampainye kami disana , abang long maseh belom keluar . kami menunggu . . hamper sejam , kelibat abang long maseh belom kelihatan . . kami teros dan teros menunggu . . . dan akhernye "pappp" bunyik pintu penjaraa yg dibuka . . "abang longgg . . . . ya Allah . . . " aku teros berlari ke arah abang long , aku salam dan ciom tangan nye dan kami berpelokkan . . tangisan jelas didengari . . "alongg , syukur Alhamdulillah along da keluar dr penjara long . ." along menanges . . rupenye kini suda jaoh berubah . . die kini dibotakkan , muke nye yg byk berkedot, cengkong, dan ditumbuhi pula dgn janggot dan misai . . abang long tanye kaba kami berdua . . die menyangka kan aku dan Apish adalah pasangan bercinta . . tidak lah , kami tiade ape ape hubungan long . . kami hanya berkawan . . kemudian , abang long tanya ibu ayah dan adek . . . tidak dpt ku ucap . . aku hanye berdiam dan tidak menjawab sepatah . . tak lame selepas ituu , Apish mengajak pulang . . kami pon tinggalkan tempat ituu . abang longg kate "tempat ini byk mengajar aku . . memberi aku erti kehidupan . . mengajar aku utk menghargai kehidupan , mengahargai owg disekeliling . . inilah tempat kenangan aku walopon perit jerih sekali pon aku tanggong nye . . " T_T

sampai nye dirumah aku , abang maseh tidak lupe utk bertanyakan tentang ibu ayah dan adek . . . aku menyatakan bahawa ayah dan ibu suda pon meninggal . dan adek pulak mengikut suaminye , . . abang long menanges . die kesal . die tak sempat berjumpe kedua ayah dan ibu . . kini tinggal aku dan abang long , kami tiade sape lagi di dunia . . suatu hari , aku dan abang long mmbuat keputusan utk pulang ke kampung utk melawat pusara arwah ayah dan ibuu . . tiba nye kami disana , kami tak dpt nk ngelak dr menanges . . ya Allah , rindu nye pd ibu , pd ayah . . T_T lame kami meluangkan mase di kubur . . selepas itu , kami pulang ke rumah yg suda lama ditinggalkan itu . . rumah itu dijaga oleh sepupu kami , Ajib . . "syukur Alhamdulillah . . tiade ape yg berubah dlm rumah nih dekk . ." kate abang long kpd aku . . "yah , . . " T_T "long , rindu sgt pd ayah dan ibuu . ." abang longg senyumm . .

3 bulan berlalu. ,
abang long suda mempunyai pekerjaan . . die berjanji akan jd seowg yg bertanggjawab pd diri sendiri , pd aku , bangse dan negara . . aku pulak dgn Apish semaken rapat . . die byk mmberi semangat kpd ku dan byk mengajar ku. . hingge lah suatu petang ituu , "apakah kau sudi jd suri dihati ku.?" aku tak bole menerima nye lagi . . aku belom ade jawapan . . satu hari tuh , aku dpt tahuu Apish akan ditunangkan dgn seseowg . . apabila aku tnye kpd nye apakah benar ape yg aku tahu ituu , die hanye berdiam diri . . aku mulai rase laen . aku ber-monolog "kau tau tak aku sgt mencintai kau Apish . . tp bukan skang mase nye utk aku terima kau dlm hati aku . . aku tanak kau jugee terpaksa tanggong perit jerih aku . . mengapa kau sebegini Apish . ? adakah kau penat menanti aku dr dulu lagi. ?" aku cube kuatkan diri dan buat seperti tiade ape . . aku mule jarang bersama Apish memandangkan die akan bertunang tak lame lagi . . aku selalu dudok di sebuah tasek . disitu lah tempat aku , teman aku ketika sedih . . Apish jarang call or text aku . . ya Tuhan , rindu nye aku pd kau Apish . . sumpah aku jugee mencintai kau sejak kite terserempak arituh di dpn restoran Western. . Apish , mane kau pegi.? T_T

sebulan kemudian , aku jalani kehidupan aku seperti biase . . tp. . . . ,
kring kringg.~ fon aku berbunyi . . tertulis numb Apish disituu . . aku bia kan sajee dan tidak berjawab . . aku tatau la ape cite dgn Apish skang , kami teros tak berhubung . die mendiam kan diri , begitu juga lah dgn aku . . ptg slm semase bermesyuarat , aku ditugaskan utk ke jepun lusa ini bg men-suggest-kan resepi kek terbaru disana nnt . . aku berat hati sgt mahu ke sana tp terpakse pegi jugakk . . pd mlm nye aku pulang dr tempat kerja , aku park kereta . . kemudian seseowg menyebut nama ku . . aku toleh ke belakang dan ianya adalah Apishhhh . . . . . . terkejut aku . . Apish menitiskan aer mate . katenye die takan bertunang mahupon berkahwen dgn mane mane pmpuan selaen aku . . die melutut dan menunduk kan kepalanye ke bawah . sunggoh kesian aku tengok die . . die menjadi mangse keadaan . . . die dipakse utk berkahwen dgn gadis yg bukan dicintai nye . . . mcm mcm die luahkan kpd ku . . ya Allah , tulus suci cinte die kpd ku ya Allah . . aku dianygerahkan lelaki yg baek , yg bertanggongjawab utk menjaga ku . . dan akhernye , aku terima Apish didalam hati ku . . . die brsyukur . menanges aer mate kegembiraan . . bersyukur jugee aku kpd Tuhan , kini idop aku akan mulai gembira dan ceria . . tidak akn ulang seperti kehidupan aku sebelom ini . . . . . terima kaseh ya Allah . .

edited by eyka.-



Posted at 6:35 PM | 0 comments

|
queen master

Facebook | Twitter
Hai I'm NorSyafika Dania .
Eyka dania for short .
welcome to my diary , a part of mysoul story .
thanks for coming .

visit here !

Credits

Penat-lelah by : Speaking Bunny
Basecode by : Alia L.Joe's
Tutorial : Jaja
re-edit : boo

- END -